هیئت روضة الحسین(علیه السلام)

هیئت روضة الحسین(علیه السلام)
پنجره ای رو به آسمان
هیئت کجاست؟

آدر س جلسه هفتگی هیئت روضة الحسین آبگرم :

شهرستان تیران و کرون روستای آبگرم پنج شنبه شب ها

تبلیغات

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
خادمان سایت

علی جنتی در دیدار اهالی فرهنگ و هنر

پنجشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸ ب.ظ
 

* وضعیت فرهنگ و هنر نگران کننده است

بر اساس این گزارش، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به عنوان سخنران پایانی اظهار داشت: جناب آقای مهندس جهانگیری استادان گرامی، فرهیختگان، هنرمندان ارجمند، خواهران و برادران خدای بزرگ را سپاس می‌گویم از اینکه بار دیگر باز هم زیر این سقف گرد آمده‌ایم. خوشحالم از اینکه نگاهتان به امید است امروز که ما و شما در این تالار که تالار وحدت است گرد هم آمده‌ایم تا ترانه وحدت سر دهیم وحدت اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و هنر.

وی افزود: در آغاز بر خود واجب می‌دانم از همه دست‌اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه آقای حسینی تقدیر و تشکر کنم و به همه آنها خسته نباشید بگویم و از حضور همه شما در این محفل باشکوه تشکر کنم برای بنده کمال افتخار است که در خدمت فرهیختگان، صاحبان فکر و اندیشه و اصحاب فرهنگ و هنر باشم.

جنتی تصریح کرد: همانگونه که در جریان اخذ رأی اعتماد در مجلس یادآور شدم وضعیت فرهنگ و هنر علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های گذشته نگران کننده است. تهاجم فرهنگی توهم توطئه نیست و همانگونه که کشورهای دیگر می‌کوشند از رواج آمریکایی شدن این فرهنگ جلوگیری کنند تکلیف کشور ما نیز روشن است. ایستادگی فرهنگی تنها با بازگشت به خویشتن و اسلام ناب و بی‌پیرایه امکانپذیر است.

 

* هنر عرصه سیاسی‌ کاری و حزبی کاری نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز عرصه فرهنگ و هنر سیاسی شدن این حوزه است، سیاست‌زدگی آفت بزرگ فرهنگ و هنر است. سیاست‌زدگی انتظار غیرواقعی از هنر ایجاد کرده است و بر این باورم که باید انتظاراتمان را از اهالی فرهنگ و هنر قابل باور کنیم و انتظارات بیهوده را بر گردن آنها نیندازیم.

وی ادامه داد: هنر عرصه سیاسی‌ کاری و حزبی کاری نیست، سیاست‌زدگی محافظه‌کاری ریاکارانه‌ای را حاکم می‌کند و به جای پرداختن به مسائل اساسی وقت آنها صرف پرداختن به حواشی می‌شود. از اینکه نگاه هنرمند ایرانی به کپرنشین دیروز منطقه باشد باید نگران باشیم.

 

* تلاش برای رواج خرید و فروش آثار هنری

جنتی در ادامه بیان داشت: مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و هنری غیرقابل اجتناب است و در این دوره تلاش خواهد شد فرهنگ خرید و فروش آثار هنری رواج یابد. سیاست‌های فرهنگی برای حمایت از آثار هنری می‌تواند راه را برای آفرینش آثار هموار کند و من از هنر اصیل و معنویت‌گرای ایرانی حمایت خواهم کرد به شما اعتماد خواهم کرد و یقین دارم از میوه‌های این اعتماد نظام جمهوری اسلامی ایران برداشت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر تأکید کرد: نیک می‌دانم با اعتماد متقابل خود شما پاسدار ارزشهای دینی خواهید بود. امروز دیوارهای ادارات و خانه‌های ما کمتر نشانی از هنر ایرانی دارد، دیوارهای ما تشنه هنر اصیل ایرانی هستند در حالی که استادان ما در خانه‌های کوچکشان زیر آوار تابلوهایشان گرفتار آمدند و من تلاش خواهم کرد با کمک شما بازار هنر ایرانی را در جهان رونق ببخشم.

 

* آفت دیگر عرصه فرهنگ به مدیران فرهنگی برمی‌گردد

وی ادامه داد: آفت دیگر عرصه فرهنگ به مدیران فرهنگی برمی‌گردد، مدیرانی که نگاهشان به فرهنگ تنگ و محدود است می‌گویم برخی از مدیران تا مدیرانی که در جهت اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی گام برداشتند از دایره انصاف خارج نشوند اما منظورم از تنگ‌ نظران آن دسته است که فرهنگ را وسیله‌ای برای نام و شاید لقمه‌ای نان می‌دانند.

علی جنتی ادامه داد: هدف من سپردن فرهنگ به دست کسانی است که این حوزه را می‌شناسند، خود را مصون از اشتباه نمی‌دانند اما تلاش می‌کنند مدیریت فرهنگ را به اهلش بسپارند در اعتلای فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند عناصر شایسته را انتخاب کنند مدیرانی با پشتوانه علم و عمل و کارآزموده که به کارشان عشق می‌ورزند. به ثبات مدیریت اعتقاد راسخ دارم و جابجایی دین بی‌مورد و تزلزل را نمی‌پسندم در دهه چهارم انقلاب جایی برای آزمون و خطا نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: حتماً می‌دانید که مدیریت فرهنگ جزو کارهای پرخطر است همه نگاه‌ها به مدیران فرهنگی است و از همه اهالی فرهنگ می‌خواهم نگرانی مدیریت را در نظر بگیرند. به شوره‌زار یأس ریزش باران امید کارسازتر است، پختگی و اعتدال پیام مردم ایران در 24 خرداد بود و باید بکوشیم از مسیر اعتدال خارج نشویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، جنتی همچنین با اشاره به اینکه در راه اعتلای فرهنگ و هنر با خداوند عهد و پیمان بسته است گفت: تلاش می‌کنم خدمتگزاری امین و راستین باشم، صندلی وزارت فرهنگ صندلی پدری است، ساختمان بهارستان و سایر مراکز وابسته به ارشاد ساختمان همه شما است و در این خانه قدیمی و بی‌آلایش برای همه اندیشمندان جای خالی وجود دارد. خانه پدری هر اندازه که کوچک باشد در سایه مهر و محبت همه را جای خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمرکزگرایی یکی دیگر از چالش‌های بزرگ عرصه فرهنگ است گفت: عدالت فرهنگی یعنی بالا بردن سطح فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها و روستایی و بردن آثار فاخر به دورترین روستاهای کشور و رعایت جایگاه بزرگان و پیشکسوتان هنر، عدالت فرهنگی یکی از پایه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است.

بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این موضوع که آرمان‌گرایی دور از واقعیت یکی از مشکلات بزرگ عرصه مدیریت فرهنگی است گفت: شعار تولید ناب و فاخر در عین زیبایی می‌تواند گمراه کننده باشد در طول تاریخ پرافتخار ایران میلیون‌ها بیت شعر سروده شده اما تنها درصد کوچکی از آنها ماندگار شده است. شعر سعدی و حافظ و مولانا عصاره احساس همه شاعران آن زمان است و از بین شاعران معاصر نیز تنها یکی قیصر امین‌پور می‌شود و اگر راه را بر یکی از این هزاران ببندیم دیگر کسی ظهور نخواهد کرد اما این حق دولت است که سبد حمایتی و اولویت‌های پیش رو را تعریف کند.

به گزارش خبرنگار فارس، علی جنتی همچنین با اشاره به اینکه سینمای ایران روزگار بسیار سختی را می‌گذراند خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر اظهار داشت: سینمای ایران سالها در اوج بود بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران صدرنشین جشنواره‌های گوناگون شدند. سینمای ایران ریشه در عرفان اسلامی دارد و در سخت‌ترین شرایط سیاسی سینماگران ایرانی پنجره‌ها را برای معرفی چهره ایران اسلامی گشودند.

وی تأکید کرد: من به سینمای ایران باور دارم  و سازمان سینمایی با نگاهی برابر و با احترام به همه سلیقه‌ها خواهد کوشید تا همه اعضای آن را دوباره با هم جمع کند بعضی از مشکلات قابل فهم است اما پاره‌ای از مشکلات ریشه در مدیریت یکسویه‌‌نگری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با همه وجود معتقدم که فرهنگ و هنر ریشه تمدنی بزرگ ماست در جهانی که نبرد اصلی برای نشان دادن بهترین تصویر از خود است ما باید تلاش کنیم تا بهترین تصویر را از خود نشان بدهیم و در این راه رئیس دستگاه دیپلماسی نیز از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

 

* ممیزی قانونی حق حاکمیت است

جنتی همچنین با اشاره به چالش‌های عرصه نشر و مطبوعات گفت: چالش‌های عرصه نشر و مطبوعات بر کسی پوشیده نیست و چاره‌ای جز سهل کردن ممیزی وجود ندارد ممیزی دست هنرمندان را کرخت و روحشان را می‌آزارد اما ممیزی قانونی حق حاکمیت است و من تلاش می‌کنم با مشاورت اهل فرهنگ راهی را برای برون رفت مشکلات نشر بیابیم.

وی خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر حاضر در تالار وحدت گفت: برادران و خواهران به عنوان خادم عرصه فرهنگ و هنر خود را خدمتگزار شما می‌دانم و از شما می‌خواهم منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم بداریم. با هم عهد ببندیم نگاه‌های حزبی، سیاسی و قبیله‌ای را کنار بگذاریم، نقد پذیری، شفافیت، صداقت و راستگویی پیشه راهمان باشد بکوشیم به سرعت بذل دوستی و محبت را در دلها بکاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه اظهار داشت: مردم ما از ما و شما انتظار دارند تا ارزشها را پاس بداریم و یادمان نرود که آرامش امروز را مرهون شهدا هستیم به همکارانم توصیه کردم که در هر حوزه اتاق فکری از صاحب نظران تشکیل دهند از همه اصحاب فکر و اندیشه هم انتظار دارم تا مدیران را یاری دهند.

  • روضة الحسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
*blog_image*